U bent hier: Rapporten Effecten van het buurtlandcriterium

Effecten van het buurtlandcriterium

Effecten van het buurtlandcriterium November 2011 - OWP Research - Effecten van de invoering van het buurlandcriterium door Maastrichtse coffeeshops

Opdrachtgever: Vereniging Officiële Coffeeshops Maastricht

Het aantal bezoeken op jaarbasis is door de invoering van het buurlandcriterium afgenomen met 16,3 procent van 4,28 miljoen naar 3,58 miljoen. Als we deze uitkomsten corrigeren voor meervoudig coffeeshopbezoek op één dag, dan is het aantal bezoekers (op jaarbasis) tussen september en oktober 2011 afgenomen met 300 duizend van 2,0 miljoen naar 1,7 miljoen bezoekers.

Door deze afname van het bezoek aan Maastrichtse coffeeshops loopt de stad ook inkomsten mis uit bestedingen van coffeeshopbezoekers buiten de shops. De omzetderving, inclusief indirecte effecten (toeleveranciereffecten) bedraagt ruim 30 miljoen euro per jaar. Meer dan de helft van dit effect (17 miljoen euro per jaar) komt voor rekening van de Maastrichtse detail- en groothandel. In de Maastrichtse horeca bedraagt het omzetverlies ruim 8 miljoen euro per jaar.

Lees hier het volledige rapport

v o o r l i c h t i n g

wat is wiet?bottom01 wat is hasj?bottom02 wat is een joint?bottom05 wat is blowen?bottom03 verstandig gebruik!bottom04