U bent hier: Persberichten Persbericht 11 december 2009

Persbericht 11 december 2009

Na dreiging van Veilig Verkeer Nederland

VCE schort Groene Bob campagne tijdelijk op

EINDHOVEN – De Verenigde Coffeeshops Eindhoven (VCE) schort haar geplande campagne rond cannabis en verkeer tijdelijk op, in afwachting van de juridische stappen die Veilig Verkeer Nederland heeft aangekondigd. VVN stelt dat Bob een beschermd merk is.

De felle reactie van Veilig Verkeer Nederland heeft de VCE verbaasd en teleurgesteld. Belangrijkste doelstelling van de Groene Bob campagne is immers bijdragen aan veiliger verkeer in Nederland. Zelf heeft VVN zich nooit bezig gehouden met publiekscampagnes rond cannabis en verkeer. De VCE heeft dan ook weinig zin in een mogelijke rechtsgang. In afwachting van verdere stappen van Veilig Verkeer Nederland is de Groene Bob campagne voorlopig opgeschort. VCE-voorzitter J. Dielesen: 'Het is jammer dat VVN met z'n negatieve reactie komt. Blijkbaar vinden zij merkenrecht belangrijker dan verkeersveiligheid. Onze bedoeling was met deze ludieke actie een steen te gooien in de rimpelloze vijver van voorlichting op het gebied van drugs- en medicijngebruik in het verkeer. Wij vonden het tijd worden voor een actie, aangezien de VVN er de afgelopen 33 jaar NIETS aan heeft gedaan. In elk geval is er nu meer aandacht voor het thema cannabis en verkeer. De VCE heeft reeds in haar in 1997 uitgegeven voorlichtingsfolder onze bezoekers gewezen op de gevaren van blowen en verkeer. Dat is belangrijk, want er bestaat veel onwetendheid op dit punt." Al valt er maar één verkeersdode minder, dan vind ik onze actie al geslaagd."

In de Hoofdlijnenbrief over het Cannabisbeleid van de Regering is niets terug te vinden over Drugsvoorlichting .Hier is volgens de VCE een taak weggelegd voor de Tweede Kamer om daar op aan te dringen . In de Paarse Drugsnota van 1996 stond tenslotte al op pag. 52 de zinsnede: "Het Drugsgebruik zal o.a. worden ontmoedigt door voorlichting"

In de in 2008 en 2009 afgenomen enquête van het de VCE in de Eindhovense Coffeeshops onder hun bezoekers (n=3077) bleek dat 55% hun Cannabis informatie van vrienden kreeg. Daar heeft de VCE niet het volste vertrouwen in. 15% haalt de informatie uit de Coffeeshop (zie bijlage 1). Vandaar ons streven onze bezoekers te voorzien van feitelijke en wetenschappelijke informatie.

Met de Groene Bob campagne loopt de VCE vooruit op de volgend jaar te verwachten wijziging van de Wegenverkeerswet en de introductie van een speekseltest om drugsgebruik bij verkeersdeelnemers aan te tonen. De speekseltest is een voorselectie en kan aantonen dat 14 uur voorafgaand aan de test cannabis is gebruikt, terwijl andere wetenschappers beweren dat er na 3 a 4 uur na het gebruik van cannabis nog nauwelijks sprake is van enig lichamelijk effect. Hier ontstaat dan ook de discussie over de eventueel toegestane limieten waarover Minister Eurlings in maart 2010 een voorstel zal doen in de Tweede Kamer.

Voorlopig blijft het campagnemateriaal in de kast en de website uit de lucht. Op nieuwssites als die van de Telegraaf krijgt de Groene Bob campagne ondertussen massale steun van het publiek. Ook vanuit de rest van Nederland heeft de VCE tientallen verzoeken ontvangen van collega's uit de Cannabisbranche om mee te mogen gaan in onze campagne. De behoefte is dus groot.

Het punt is gemaakt, ons doel is bereikt . Wachten we op het alternatief van VVN ?? Nee ,want dat gaat waarschijnlijk jaren duren. De voorzitter van de VCE heeft al haar leden opgeroepen ogenblikkelijk te stoppen met het uitdelen van de flyer en de poster weg te halen en deze te vernietigen. De VCE is in beraad over hoe nu verder met de campagne.

Hier vind je het persbericht in pdf incl. bijlage.

v o o r l i c h t i n g

wat is wiet?bottom01 wat is hasj?bottom02 wat is een joint?bottom05 wat is blowen?bottom03 verstandig gebruik!bottom04