U bent hier: Persberichten Persbericht 10 december 2009

Persbericht 10 december 2009

Coffeeshops willen bijdragen aan verkeersveiligheid

VCE lanceert Groene Bob campagne

EINDHOVEN – De Verenigde Coffeeshops Eindhoven (VCE) lanceren deze maand een campagne rond het thema cannabis en verkeer: de Groene Bob. Doel van de campagne is het bijdragen aan de verkeersveiligheid en het informeren van cannabisconsumenten over de aangescherpte regelgeving.

De VCE loopt met de campagne vooruit op de aanstaande wijziging van de Wegenverkeerswet en de introductie van een speekseltest om drugsgebruik bij verkeersdeelnemers aan te tonen. Op dit moment is cannabisgebruik al verboden voor bestuurders van een voertuig, volgens artikel 8, eerste lid van de Wegenverkeerswet.

In vrijwel alle Eindhovense coffeeshops worden bezoekers via opvallende posters aangespoord duidelijke afspraken over vervoer te maken. Automobilisten kunnen een Groene Bob aanwijzen, een persoon die niet blowt of drinkt, zodat hij of zij andere mensen veilig naar huis kan rijden. Daarnaast zijn openbaar vervoer en taxi's veilige opties voor de cannabisconsument. Behalve de posters zijn tienduizend folders gedrukt, met meer uitgebreide informatie over cannabis en verkeer.

De Wegenverkeerswet zal naar verwachting medio 2010 worden gewijzigd. Onduidelijk is nog of bij cannabis en andere drugs gekozen zal worden voor een limiet, zoals bij alcohol, of voor 'zero tolerance'. Een complicerende factor is dat cannabis tot veertien uur na gebruik aantoonbaar is met een speekseltest, terwijl het effect binnen drie tot vier uur is uitgewerkt. Er blijft dus een lange periode over waarin iemand positief zal worden getest, ook al is hij of zij niet meer onder invloed.Reden waarom o.a. het Trimbos Instituut felle kritiek heeft geuit op een 'zero tolerance' benadering.

De centrale slogan van de VCE-campagne, 'Met Groene Bob kom je er veilig!', is een knipoog naar de bekende campagne over alcohol in het verkeer. Via de website www.degroenebob.nl zijn actuele berichten en achtergrondinformatie beschikbaar. De Eindhovense coffeeshops geven met de mulitmediale Groene Bob campagne invulling aan hun doelstelling klanten zo goed mogelijk te informeren over veilig en prettig gebruik van cannabis. Dat is immers het belangrijkste bestaansrecht van de coffeeshop: het bieden van een veilige, vertrouwde en gecontroleerde omgeving waar volwassen consumenten cannabis kunnen aanschaffen en gebruiken.

Hier vind je het persbericht in pdf.

v o o r l i c h t i n g

wat is wiet?bottom01 wat is hasj?bottom02 wat is een joint?bottom05 wat is blowen?bottom03 verstandig gebruik!bottom04