U bent hier: In de pers Zieltjes winnen in de coffeeshop

Zieltjes winnen in de coffeeshop

2 maart 2010 - De Pers.nl - Door het hele land krijgen klanten van coffeeshops stemadvies voor de gemeenteraadsverkiezingen.

'Anders Ja D66', de bekende groen-zwarte verkiezingsposter hangt er achter alle zes de ramen. Het lijkt op het lokale D66-campagnehoofdkwartier. Het is de Amsterdamse coffeeshop Bij in stadsdeel De Baarsjes.

Achter de toonbank, boven de plastic bakjes met Orangebud, Super Silver Haze en andere wiettoppen, hangt een grote zelfgemaakte stemwijzer met tien politieke partijen en een kernachtige samenvatting van hun coffeeshopstandpunten, zoals 'ChristenUnie: meest onvriendelijke partij'.

Poster-stemadvies-VHCS Poster stemadvies VHCS (Den Haag) Coffeeshops door het hele land worden de laatste weken opgesierd met stemadviesposters voor de blower. De Haagse coffeeshopbond VHCS begon er mee, omdat de coffeeshop het tijdens de huidige campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen maar zwaar te verduren heeft.
Zo gaven CDA en VVD in de Hoofstad de coffeeshops een prominente plek in hun campagnes. De VVD pleitte voor een gebiedsverbod voor shops in woonwijken en CDA-nestor Wim van de Camp startte zelfs een burgerinitiatief om ze uit woonwijken te weren. En dan was er ook nog de symbolische sluiting van een 'coffeeshop' (een tent met foto's van wiettoppen op een pleintje) door minister Ab Klink (CDA) in de wijk Ypenburg.

'We hopen dat meer mensen gaan stemmen'

Willem Panders, van het Platvorm Cannabisondernemingen Nederland (PCN), ziet dat de coffeeshops deze verkiezingen meer dan gebruikelijk inzet zijn van (negatieve) politieke campagnes. Neem het CDA dat de afgelopen weken regelmatig hamerde op het 250-meter-van-scholen-criterium, terwijl uit onderzoek in opdracht van de Amsterdamse burgemeester Job Cohen blijkt dat die maatregel helemaal niet werkt.

Bewustwording

'Het is een politiek statement geworden om te laten zien dat je tegen coffeeshops bent', zegt Panders. Hij benadrukt dat coffeeshops in Poster-stemadvies-VCE Poster stemadvies VCE (Eindhoven) aanloop naar de verkiezingen meer doen dan alleen hasj en wiet verkopen. 'We proberen de bezoeker ook politiek bewuster te maken.'

En dus roeren coffeeshophouders zich door hun klanten van stemadvies te voorzien. Onder meer in Amsterdam, Tilburg, Breda, Eindhoven en Den Haag zijn door lokale brancheverenigingen speciale verkiezingsposters gedrukt om de blower naar de stembus te krijgen. '4 minuten van je tijd voor 4 jaar beter cannabisbeleid' is de kreet van de Eindhovense shops. Daaronder staan tien cannabisvriendelijke partijen met als afsluiter 'Laat jouw stem niet in rook opgaan!'. Het doel is duidelijk. 'We hopen dat meer mensen gaan stemmen', zegt Dick van Haaren van de Vereniging Coffeeshops Eindhoven.

Belangrijk

Al blijft het de vraag hoeveel de blower zich aantrekt van de adviezen. 'Ik ga niet alleen op een partij stemmen omdat ze voor behoud van coffeeshops zijn. Maar het zou voor mij wel mee kunnen spelen in mijn keuze. Voordat ik de posters had gezien wist ik niet welke partijen voor of tegen waren, nu ben ik wel beter voorgelicht', zegt een 19-jarige jongerenbegeleider voor de deur van coffeeshop Bij.

'Het is raar om je stem te laten bepalen door het genot van het roken van een jointje, er zijn veel belangrijkere zaken. Als mensen alleen naar de stembus zouden gaan voor de legalisering van softdrugs, dan vind ik dat een slechte zaak, dat mag de stem niet bepalen. Maar dat een coffeeshop het onder de aandacht brengt, snap ik wel', zegt een andere klant.

Lees hier het volledige artikel bij DePers.nl

v o o r l i c h t i n g

wat is wiet?bottom01 wat is hasj?bottom02 wat is een joint?bottom05 wat is blowen?bottom03 verstandig gebruik!bottom04