U bent hier: In de pers Wietpas kost coffeeshops veel klanten, goede zaken voor straatdealers

Wietpas kost coffeeshops veel klanten, goede zaken voor straatdealers

21 mei 2013 - EINDHOVEN - De coffeeshops in Brabant hebben het zwaar. Hun omzetten zijn dit jaar hard teruggelopen. Het gaat gemiddeld om zo'n veertig procent. Mensen die vroeger in de coffeeshop kochten, kopen nu hun drugs op straat.

Omroep Brabant maakte een ronde langs coffeeshops in Tilburg, Breda, Den Bosch, Oss en Eindhoven. Alle zaken zagen hun omzet en hun bezoekersaantallen met tientallen procenten dalen. The Grass Company in Tilburg verloor veertig procent van de omzet in Tilburg en dertig procent in Den Bosch. "Het is het zwartste jaar uit het 32-jarige bestaan van ons bedrijf", zegt Gijs van Schijndel, manager bij The Grass Company.

Coffeeshop Pink
Ook bij coffeeshop Pink in Eindhoven is 'het huilen met de pet op', vindt eigenaresse Lisa Lankes. "Ik ben bijna de helft van mijn bezoekers en omzet kwijtgeraakt." Bij De Jungle in Oss is het volgens de eigenaar ruim 35 procent. "Het is bar slecht", aldus eigen Rene van Valkenburg. Idem bij De Baron in Breda. Daar is ook zo'n driekwart van het personeel ontslagen. Bij de overige coffeeshops is de helft van het personeel verdwenen.

Een jaar geleden is de wietpas ingevoerd. Een half jaar later is deze registratie van klanten weer afgeschaft. Vanaf januari mochten Nederlanders, die zich konden identificeren en een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie hadden, weer wiet kopen in coffeeshops. Maar het grootste leed is al geleden, vinden de coffeeshopeigenaren. "Veel klanten hebben hun weg gevonden naar de straathandel. Telefoonnummers uitwisselen met de dealer en via een berichtje krijg je de bestelling thuis afgeleverd. Veel klanten komen niet meer naar de shop."

Lees het volledige artikel bij Omroep Brabant

v o o r l i c h t i n g

wat is wiet?bottom01 wat is hasj?bottom02 wat is een joint?bottom05 wat is blowen?bottom03 verstandig gebruik!bottom04